CoE GameCult publications

Show all

2022

Suominen, Jaakko; Silvast, Antti; Pasanen, Tero; Reunanen, Markku

Uutuudesta yhteiskunnan osaksi: Instituutionäkökulma pelialan kulttuuriseen omaksumiseen 1990-luvulta 2010-luvulle

In: Widerscreen, vol. 25, iss. 1-2, 2022, ISSN: 1795-6161.

Journal article Open access

Abstract | Links | Tags: Digitaaliset pelit, Digital games, Institutions, Instituutiot, Mediasosiologia, Omaksuminen, Tieteen- ja teknologiantutkimus

2021

Mäyrä, Frans

Hybridien verkoissa: Toimijuus digitaalisissa pelikulttuureissa

In: Laakkonen, Mika (Ed.): Informaatioteknologian filosofia, etiikka ja digitalisoitunut yhteiskunta, pp. 195-213, Jyväskylän yliopisto, 2021, ISBN: 978-951-39-8804-3.

Book chapter Open access

Abstract | Links | Tags: Digitaalinen kulttuuri, Digitaaliset pelit, Kulttuurinen teknologiasuhde, Toimijuus

Järvenpää, Hanna

The Playful Affordances of Picture Book Apps for Children

In: Eludamos: Journal for Computer Game Culture, vol. 12, iss. 1, pp. 149–167, 2021, ISSN: 1866-6124.

Journal article Open access

Abstract | Links | Tags: Affordances, Children's literature, Digitaaliset pelit, Digital children's literature, Digital play, E-kirjat, Kuvakirjat, Lastenkirjallisuus, Leikkiminen, Lukeminen, Mobiilisovellukset, Pelaaminen, Picture book apps

2020

Karhulahti, Veli-Matti; Saarenmaa, Laura; Brown, Ashley M. L.

Sexuality and Play: Introduction

In: WiderScreen, vol. 22, iss. 1-2, 2020, ISSN: 1795-6161.

Journal article Open access

Links | Tags: Digitaaliset pelit, Digital games, Gender, Leikit, Pelit, Seksuaalisuus, Sexuality, Sukupuoli

2019

Pasanen, Tero; Suominen, Jaakko

Epäonnistunut yritys suomalaisen digitaalisen peliteollisuuden käynnistämiseksi: Amersoft 1984–1986

In: Lähikuva – audiovisuaalisen kulttuurin tieteellinen julkaisu, vol. 31, no. 4, pp. 27–47, 2019, ISSN: 2343-399X.

Journal article Open access

Abstract | Links | Tags: Amersoft, Digitaaliset pelit, Peliteollisuus

2018

Vahlo, Jukka; Karhulahti, Veli-Matti; Koponen, Aki

Tasavallan core-gamer: Videopelaamisen piirteet Suomessa, Kanadassa ja Japanissa

In: Koskimaa, Raine; Arjoranta, Jonne; Friman, Usva; Mäyrä, Frans; Sotamaa, Olli; Suominen, Jaakko (Ed.): Pelitutkimuksen vuosikirja 2018, pp. 35–60, 2018, ISSN: 1798-355X.

Book chapter Open access

Abstract | Links | Tags: Aktiivipelaaja, Digitaaliset pelit, Faktorianalyysi, Kyselytutkimus, Vertaileva tutkimus

Pasanen, Tero

Kohut ja moraalipaniikit pelimedian kulttuurisina siirtymäriitteinä

In: pp. 112-115, 2018.

Journal article Open access

Links | Tags: Digitaalinen media, Digitaaliset pelit, Game studies, Game violence, Gaming controversy, Gaming culture, Julkinen keskustelu, Lectio, Lektio, Mediakulttuuri, Moraali, Moraalinen paniikki, Pelikulttuuri, Pelit, Pelitutkimus, Polemiikki, Populaarikulttuuri, Sosiaalinen asema, Sosiaaliset normit, Uusmedia, Väkivaltaviihde, Yhteiskunnallinen asema

Suominen, Jaakko; Lahdelma, Päivi

Tuijotusta, tarkkailua ja osallistumista: Digitaalisen pelaamisen ja tietokoneiden käytön katsominen kuvissa 1980-luvulta 1990-luvulle

In: Ennen ja nyt, vol. 18, no. 4, 2018, ISSN: 1458-1396.

Journal article Open access

Links | Tags: Digitaaliset pelit, Pelaamisen katselu, Tietokone- ja pelilehdet