2021
Rannanpiha, Joni-Tatu; Tyni, Heikki; Sotamaa, Olli
Suomalainen peliteollisuus ja mobiilipelit Pelit-lehdessä vuosina 1992–2014 Journal Article
In: Pelitutkimuksen vuosikirja 2021, pp. 4-29, 2021, ISSN: 1798-355X.
Abstract | Links | Tags: Aikakauslehdet, Finnish game industry, Game journalism, Mobiilipelit, Mobile games, Pelijournalismi, Pelit magazine, Pelit-lehti, Periodicals, Suomalainen peliteollisuus
@article{Rannanpiha2021,
title = {Suomalainen peliteollisuus ja mobiilipelit Pelit-lehdessä vuosina 1992–2014},
author = {Joni-Tatu Rannanpiha and Heikki Tyni and Olli Sotamaa},
url = {https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202112209410},
issn = {1798-355X},
year = {2021},
date = {2021-12-15},
journal = {Pelitutkimuksen vuosikirja 2021},
pages = {4-29},
abstract = {Artikkeli tarkastelee, miten suomalaisia digitaalisia pelejä, pelinkehittäjiä ja peliyrityksiä on käsitelty Pelit-lehdessä vuosina 1992–2014. Selvitämme, millaisena kotimainen peliteollisuus on esitetty ja ketkä ovat päässeet ääneen. Kiinnitämme erityistä huomiota mobiilipelien käsittelyssä tapahtuneisiin muutoksiin. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että tarkastelujakson aikana suomalaisia pelejä koskevien juttujen määrä on tasaisesti kasvanut. Mobiilipelien osuus tässä kirjoittelussa on myös kasvanut 2000-luvun alusta lähtien ja eritoten 2010-luvulla. Pelit-lehden suhde mobiilipeleihin on kuitenkin ristiriitainen, ja neuvottelu mobiilipelien ja "oikeiden" pelien välillä on tämän määrittelykamppailun keskeinen jännite.},
keywords = {Aikakauslehdet, Finnish game industry, Game journalism, Mobiilipelit, Mobile games, Pelijournalismi, Pelit magazine, Pelit-lehti, Periodicals, Suomalainen peliteollisuus},
pubstate = {published},
tppubtype = {article}
}
Arjoranta, Jonne; Friman, Usva; Koskimaa, Raine; Mäyrä, Frans; Sotamaa, Olli; Suominen, Jaakko; Välisalo, Tanja (Ed.)
Pelitutkimuksen vuosikirja 2021 Book
Pelitutkimuksen seura ry, 2021, ISSN: 1798-355X.
Abstract | Links | Tags: Arvio, Babka, Business knowledge, Finnish game industry, Game journalism, Gaming piece, Learning, Lectio, Lektio, Liiketoimintaosaaminen, Oppiminen, Pöytäroolipelit, Pelijournalismi, Pelinappula, Reviews, Simulaatio, Simulation, Skittles, Sports game, Streaming, Striimaus, Suomalainen peliteollisuus, Tabletop RPGs, Urheilupeli
@book{Arjoranta2021b,
title = {Pelitutkimuksen vuosikirja 2021},
editor = {Jonne Arjoranta and Usva Friman and Raine Koskimaa and Frans Mäyrä and Olli Sotamaa and Jaakko Suominen and Tanja Välisalo},
url = {https://pelitutkimus.journal.fi/issue/view/7755},
issn = {1798-355X},
year = {2021},
date = {2021-12-15},
urldate = {2021-12-15},
publisher = {Pelitutkimuksen seura ry},
abstract = {Vuoden 2021 vuosikirja koostuu kolmesta tutkimusartikkelista, kahdesta katsausartikkelista, yhdestä esseestä, kahdesta arviosta sekä neljästä lektiosta.},
keywords = {Arvio, Babka, Business knowledge, Finnish game industry, Game journalism, Gaming piece, Learning, Lectio, Lektio, Liiketoimintaosaaminen, Oppiminen, Pöytäroolipelit, Pelijournalismi, Pelinappula, Reviews, Simulaatio, Simulation, Skittles, Sports game, Streaming, Striimaus, Suomalainen peliteollisuus, Tabletop RPGs, Urheilupeli},
pubstate = {published},
tppubtype = {book}
}
Pasanen, Tero; Suominen, Jaakko
Demoryhmästä pörssiyhtiöksi: Remedyn menestystarinan kehystys sanoma- ja pelilehdistössä 1997–2019 Journal Article
In: Media & viestintä, vol. 44, iss. 1, pp. 116-137, 2021, ISSN: 2342-477X.
Abstract | Links | Tags: Kehysanalyysi, Pelijournalismi, Peliteollisuus, Remedy
@article{Pasanen2021b,
title = {Demoryhmästä pörssiyhtiöksi: Remedyn menestystarinan kehystys sanoma- ja pelilehdistössä 1997–2019},
author = {Tero Pasanen and Jaakko Suominen},
url = {https://research.utu.fi/converis/portal/detail/Publication/53334413},
doi = {10.23983/mv.107303},
issn = {2342-477X},
year = {2021},
date = {2021-03-29},
journal = {Media & viestintä},
volume = {44},
issue = {1},
pages = {116-137},
abstract = {Artikkeli tarkastelee Remedyn pelijulkaisujen käsittelyä sanoma- ja pelilehdissä vuosina 1997–2019. Analyysin kohteena ovat yhtiön Death Rally, Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control -pelit. Käymme läpi, miten lehtikirjoittelussa käytetyillä mediakehyksillä on rakennettu Remedyn menestystarinaa osana suomalaisen peliteollisuuden kehitystä. Kiinnitämme huomiota näiden rakenteiden kulttuuriseen jatkumoon eli siihen, miten kyseiset mediakehykset ovat muuttuneet kolmen vuosikymmenen aikana. Tarkastelemme myös, miten pelijournalismi määrittelee menestyksen, miten Remedyn yrityskuva on kehittynyt vuosien saatossa ja miten peliteollisuutta verrataan muihin kulttuuriteollisuuden aloihin. },
keywords = {Kehysanalyysi, Pelijournalismi, Peliteollisuus, Remedy},
pubstate = {published},
tppubtype = {article}
}